ERR: Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis tutvustati kümneaastast turismivaldkonna arengustrateegiat, mille eesmärk on tõsta Eesti mainet uuendusliku turismisihtkohana ja suurendada valdkonna panust majandusse, kahekordistades sektori lisandväärtust. Turismiettevõtjate hinnangul on tegemist positiivse algatusega, kuid nad näevad maksutõusudes, eelkõige majutusasutuste käibemaksu tõusus, tõsist takistust strateegia elluviimisel.
Praegu moodustab turism Eesti sisemajanduse koguproduktist 5–7 protsenti, kuid ministeeriumi hinnangul võiks see näitaja olla märkimisväärselt kõrgem. Strateegia elluviimiseks on plaanis suunata sektori digitaliseerimisse kaks miljonit eurot, et tõsta tõhusust ja mitmekesistada turistidele pakutavaid teenuseid. Arengukava seab fookusesse unikaalsete väärtuspakkumiste loomise ning sektorile suurema lisandväärtuse andmise.
Majandusekspertide hinnangul on tootlikkuse tõstmiseks vajalik selge strateegia ja koostöö toodete arendamisel. Samas juhitakse tähelepanu, et maksutõusud, sealhulgas majutusasutuste käibemaksu suurendamine, võivad sektori konkurentsivõimele negatiivselt mõjuda. Näiteks on viidatud teiste riikide kogemustele, kus sarnased maksutõusud viisid turistide arvu vähenemiseni ja süsteemi ümberkorraldamiseni.
Majutusvaldkonnas on kasumlikkus jätkuvalt madal, mis takistab investeerimist ja tööjõukulude tõstmist. Toitlustussektor seisab silmitsi kõrgete sisendhindade ja konkurentsivõimet alandava maksukoormusega, mis Euroopa kontekstis on märkimisväärne väljakutse. Kui hinnad tõusevad veelgi, võib Eesti muutuda turistide jaoks liialt kalliks. Lisaks sellele ei ole turismisektor veel saavutanud pandeemiaeelseid tulemusi, jäädes 2019. aasta tasemest ligikaudu 20 protsenti maha.
Refereeritud ja lisalugemine: https://www.err.ee/1609552828/ekspertide-sonul-parsivad-maksutousud-eesti-turismisektori-konkurentsivoimet
Foto: Sharon Ang from Pixabay